گالری انواع ساز
گالری انواع ساز


گیتار

 

در اين عصر، گيتار در اسپانيا سازي مردمي بود در صورتي که در ايتاليا تا حد بسيار زيادي يک ساز اشرافي به شمار مي آمد.در نيمه قرن هجده هنوز هم گيتار پنج کر ساخته ميشد ولي کميت آن رو به کاستي ميرفت.ضمناً گيتارهاي اين دوره اندک تفاوتي با گيتارهاي قرن هفده داشتند.
سالهاي 1770 و 1780 گيتار پنج کر جاي خود را به گيتار شش کر تغيير داد و در فرانسه و ايتاليا گيتار با سيمهاي ساده جاي گيتار با سيمهاي جفتي را گرفت .در فاصله سالهاي 1770 تا 1850 روي ساختمان آن تجربيات فراواني به عمل آمدو عاقبت تمام اين کارها منجر به خلق گيتار مدرن گرديد.در سال 1780 ،گيتار شش کر به اسپانيا معرفي گرديد و بسيار رواج پيدا کرد.


اسپانياييها در فنون ساختن اين ساز به طور چشمگيري پيشرفت کردند.
بيشتر اين نوع گيتارها در اسپانيا از جنوب گشور آمده بودند.شهر کديز که در نزديکي سويا واقع شده بود، مرکز عمده توليد گيتار محسوب ميشد. در ضمن گيتارهاي ساخت اي دو شهر (کديز و سويا ) بسيار پر نقش و نگار بودند.
پرتغاليها نيز در ساختن گيتارهاي شش کر رهروي اسپانيايي ها بودند.


اسپانيايي ها مثل پرتغالي ها سالهاي زيادي پس از باب شدن گيتار با شش سيم ساده همچنان گيتار شش کر را ترجيح ميدادند
البته اين کار ناشي از بي اطلاعي آنها نبود. در حقيقت مردم اين دو کشور کاملاً در جريان تغيير و تحولات گيتار شش سيم تکي در ساير نقاط اروپا بودند و ليکن اسپانياييها از توانايي گيتار شش کر در همراهي آوازهاي اندلسيايي و رقصهاي آن کاملاً مطلع بودند و به اين خاطر مدتهاي مديدي پس از باب شدن گيتار شش سيم تکي همچنان از گيتار شش کر استفاده ميکردند.


اواخر قرن هجده و اوايل قرن نوزده دورا تحول گيتار محسوب ميشود و فرانسويها و ايتاليايي ها در امر تبديل گيتار به يک ساز شش سيم ساده و نيز تدوين کوک مدرنپيشگام بودند.
در طي اين سالها گيتار با شش سيم ساده نسبتاً شکل استانداردي پيدا کرد و نيز همراه با رايج شدن سيمهاي تک،خرک گيتار نيز تغييراتي يافت به صورتي که سيمها به آن گره ميخوردند.ترقي چشمگير گيتار در اوايل قرن نوزده يکي از نمات برجسته تاريخ آن است
گيتارهاي ساخت آنتونيو د تورس خواردوي اسپانيايي (Antonio de Torres Jurdo) 1892-1817شباهتهاي کامل خود را به گيتارهاي امروزي نشان ميدهند.

تورس مشهور ترين و پيشروترين گيتار ساز جهان به شمار مي آيد.
از تحولات بعدي که در گيتار بوجود آمد، نايلومي کردن سيمهاي گيتار است.نخستين سيمهاي نايلوني، ساخت کارگاه سيم سازي آلبرت آگوستين (Albert Augustine)بود.
قبل از اين سيمهاي زير گيتار همه از جنس روده (زه) و سيمهاي باس آن از جنس ابريشم نتابيده بوده که نوار فلزي به دور آن مي پيچيدند.

اين نوع سيمها اشکالات قابل ملاحظه اي داشتند. ازجمله اشکالات آنها ميتوان به آساني از کوک خارج شدن آنها،مقاومت کم و عدم يکنواختي ضخامت آنها بود که ارتعاشهاي غلطي را به دنبال داشت.
همانطور که معرفي و ساخت گيتار مدرن را به تورس نسبت ميدهند، عامل غناي موسيقايي و فني اين ساز را نيز عموماً به فرانسيسکو د آسيس تارگا ايکسيا (Francisci de Asis Tarrega Eixea 1852-1990)نسبت ميدهند.
تارگا نوازنده بزرگي بود که اصول تکنيکي محکمي براي اين ساز پايه گذاري کرد و اما تحول وسيع اين ساز را بيشتر مرهون فرناندو سور (Fernandi Sor)وديونيزيو آگوادو که هر دو اسپانيايي هستند ميدانند.

در واقع اسپانيا تنها کشوري بود که پس از رواج يافتن گيتار،مردم آن ديگر هرگز از آن دل نکندند.
با اينکه سليقه اشرافيت اسپانيا دائم در حال تغيير بود ولي مردم عادي براي همراهي رقص و آواز خود کماکان از گيتار بهره مي جستند.
در حقيقت اسپانيا کشوري بود که ميتوان گفت گيتار در آن ساز ملي به شمار مي رفت و گيتار همچنان به عنوان يک عنصر اصلي زندگي باقي ماند.
ديدرو دالامبر صاحبان دائره المعارف در سال 1751 که هر دو از ادبا و نويسندگان بزگ فرانسه به شمار مي روند،در دائره المعارف خود در مورد گيتار چنين اظهار داشته اند:

"صداي اين ساز به حدي دلنشين است که براي تمام لطافتهاي آن بايد مطلقاً سکت بود ... بايستي با آن تکنوازي يا با صداي سازي از نوع خودش همراهي کرد ..."

درطی سالها تغییرات بسیاری صورت گرفت تا اینکه در اواخر قرن 18 شکل گیتار از سازی 4و5که در قرن 17 رواج داشت به سازی 6 سیم تکامل پیدا کرد به همان شکلی که امروز میشناسیم

در اوایل قرن 19 بود که چند نوازنده بزرگ در ایتالیا و اسپانیا پیدا شدند که قصد داشتند گیتار را به عنوانه ساز معتبر کنسرت تثبیت کنند

معروف ترین انان فرنادوسور بود که در بارسلون اسپانیا در سال1778 به دنیا امد . فرناندوو در طول زندگیش(درسال 1839فوت کرد) کنسرتهای مختلفی اجرا کرد وصدها قطعه برای گیتار ساخت و تعلیم داد که شامل اتودهای برای مبتدی ها از قطعات زبر دستانه ای میشد که امروزه گیتاریست ها مینوازند.

به دلیل قریحه و مقام والای او در دنیای موسیقی بود که منتقد موسیقی فرانسه قتیس او را بتهوون گیتار لقب داد.

معاصران معروف سور کسانی مثل دایونیسیو اگوادو (متولده مادرید1784و فوت 1849) دوست و شریک دو نوازی های او که اتودها و قطعات جالب زیادی برای گیتار نوشت فردیناند کارولی ایتالیای(1853_1792) ماتیور کارکسی (1841_1770) ومائوروجولیانی (1828_1781)هستند.

همگی انان نوازندگان زبر دستی بودند که گنجینه گیتار را غنی ساختند و مهم تر از همه اینکه روش های را نوشتندتا به تحول ان دامن بزنند .متاسفانه گیتار محبوبیت خود را پس از این دوره از دست داد و این محبوبیت تا اواخر قرن19ودر اثر تلاشهای فرانسیسکو تاره گا در اسپانیا و اگوستین باریوس در امریکاجنوبیاحیا شد.

تاره گا(1909_1856) اگر چه در خانواده فقیری متولد شد ولی بر فقر خود غلبه کرد تا بتواند به خاطر ساز مورد علاقه اش نوازنده و اهنگ سازی چیره دست شود وتوانست در توسعه اساس تکنیک مدرن که گیتاریست های امروزه به کار میبرند کمک زیادی نماید.

باریوس(متولد پاراگوئه1885و وفات السالوادور1944) مهارت فوق العاده ای داشت که بر اساس روش تازه گا هم در تکنیک و هم در اهنگ سازی شخصیت برجسته ای شد و به خاطر نوازندگی حیرت انگیزش به *پاگانینی گیتار * معروف شد .

یکی از شاگردان تاره گا به نام میگوئل لیوبت کار استادش را در نیمه اول این قرن ادامه داد و به نوبه خود فردی موثر و منبع الهام برای زندگی پر اوازه اندره سگوویا شدو

سگوویا (متولد1894) با کار خستگی ناپذیرش طی 70 سال اعتباری که برای گیتار کسب کرد که همین اعتبار جایگاه ان را مثل ساز مهم کلاسیکی تضمین کرده است. کنسرت گیتاریست های برجسته امروزی مثل الیریو دیاز جان ویلیامز جولیان بریم سنت استادان قدیمی تر را ادامه میدهند و در طی کنسرت ها ضبط برنامه وتعالیمشان اینده اطمینان بخشی را برای گییتار کلاسیک رقم میزنن
لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه ، ساز مورد علاقه اش گیتار بود و گیتار نیز می نواخت

(1615-1681) ، آهنگساز و گیتاریست ایتالیایی ، جزو اولین کسانی است که سوییت های باروک را نوشته. این سوییت ها متشکل از Allemand، Corrente وSaraband است.اگر چه در آن زمان ” سوییت” نامیده نمی شد اما مشخص بود که مجموعه باید با هم اجرا شود.

پدرFray Miguel Garcia، اولین موسیقیدانی بود که در سال 1760 برای گیتار به شیوه ی نت نگاری جدید موسیقی نوشت.

گفته می شود که Simeon N. Aksenow(1773-1853)، گیتاریست روسی، نخستین فردی است که صداهای هارمونیک را روی گیتار کشف کرد.

 


نظرات شما عزیزان:

ROOZBEH
ساعت17:22---7 آذر 1389
salam merc az lotfet axa ali boodan... hatman bazam miam mamnun

roozbeh
ساعت13:22---24 آبان 1389
سلام. واقعا مطالبت خوب بود.مخصوصا قسمت گیتار. اگه لطف کنی در مورد گیتار بازم بگی ممنون میشم. مرسیییی میلینکمت.

آزاده ياسيني
ساعت15:14---29 شهريور 1389
سلام
از وبلاگت خيلي خوشم اومد دوست دارم با هم تبادل لينك كنيم.
بازم به وبم سر بزن خوشحال ميشم.


younes
ساعت14:23---25 شهريور 1389
سلام شما هم وب جالبی داری.
و ممنون که به وب من سرزدی خوشحالم کردی.اگه با تبادل لینک موافقی منو با
آدرس:WWW.MONALIZE.MAHTARIN.COM
و با عنوان: عکس میخوای بیا تو خجالت نکش
لینک کن و بعد در قسمت نظرات وبم به من خبر بده.
موفق باشی.


setare
ساعت12:39---25 شهريور 1389
salam az in k b webam sar zadi mamnonam . web ghashangi dari . bazab be man sar bezan .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






15 شهريور 1389برچسب:,

|
 


در این وبلاگ انواع ساز های ایرانی و خارجی معرفی میشود و برای هر کدام توضیحاتی جهت اشنایی شما بازدیدکنندگان عزیز داده شده است.نظر یادتون نره
osture_santoor2009@yahoo.ir
نازترین عکسهای ایرانی

 

سنتور
سنتور
گیتار
ویولون
پیانو
سه تار
دف
فلوت
تاریخچه سازهای ایرانی
کمانچه
رباب
قیچک
تنبک
عود
قانون
کیبورد

 

علیرضا

 

آبان 1389
مهر 1389
شهريور 1389

 

ادامه مطلب یادت نره

 


کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ LoOoVeLeSs Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
..... گیتاریست .....
us
عشق بازی حتما کلیک کن
برای عشقم
جدیدترین وبلاگ سرگرمی و تفریحی جوانان و نوجوانان
چیز جدید میخوای کلیک کن
دانلود اهنگ های امین حبیبی
چپ دست
همه چیز از همه جا
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

 

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 25
بازدید هفته : 116
بازدید ماه : 115
بازدید کل : 10784
تعداد مطالب : 162
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1



Begin parstools.com ‍Clock Code -->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس